Hoe maak je een Audioguide?



  1. Kies in het museum iets wat je bijzonder aanspreekt en vul daarover de kijkwijzer in. Gebruik de kennis die je opgedaan hebt bij het ontwerpen van je eigen museumzaal.
    • een kunstenaar
    • een kunstwerk
    • een museumzaal
    • een kunststroming

  2. Verzamel tijdens je museumbezoek
    • Geluidsopnames met in interviews, toelichtingen, gesprekken met bezoekers, omgevingsgeluiden, etc. etc.
    • (Vraag of je mag fotograferen!) Foto’s van het museum, de kunstwerken die je bespreekt, de omgeving van de kunstwerken, jullie zelf als bezoekers
    • Documentatie, brochures, folders etc. etc.
    • En natuurlijk je toegangsbewijs Culturele Activiteit

  3. Maak in (per duo) een audioguide die een volgende leerling die het museum bezoekt kan gebruiken om de kunst beter te begrijpen:
    • Zorg voor een duidelijke structuur van de inhoud:
      • Beschrijf het zichtbare gedeelte: kunstwerk (wat is het? wat is er te zien?)
      • Beschrijf de kunstenaar (wie was de kunstenaar?)
      • Beschrijf de cultuurhistorie, de tijd waarin het kunstwerk gemaakt is: stijlperiode, kenmerken
      • Beschrijving van jouw persoonlijke mening en ervaring.
    • Zorg voor een pakkend begin, een grapje, een anekdote, een leuk geluidsfragment, een interview met ???
    • Maak een originele vorm:
      • Een (gespeeld) interview met de directeur, de curator, bezoekers aan het museum, etc
      • Geluiden die passen bij het kunstwerk
      • Of bedenk zelf nog iets veel beters!

  4. Technische afwerking:
    • Minimaal 3 minuten
    • Gebruik minimaal 2 audiosporen
    • Gebruik achtergrondmuziek of geluid
    • Foutloos taalgebruik
    • Let op je stemgebruik: intonatie, tempo, verstaanbaarheid, volume
    • Afwisseling, intensiteit
    • Technisch perfect afgewerkt
    • Geen opsomming of voorleesverhaal; een aantrekkelijke audioguide

  5. Presenteer je audioguide aan de klas


    • Lever de audioguide in als audiobestand .wmv of .mp3 (of .mp4; app; mobiele site!)
    • Zorg voor een eenvoudige PowerPoint met afbeeldingen
      • Laat de kunstwerken zien die je bespreekt
      • De foto’s die je zelf gemaakt hebt of goede foto’s van internet
      • Gebruik in ieder geval de foto van jouzelf bij het kunstwerk
    • Laat de audioguide horen terwijl je de afbeeldingen laat zien


 


In je dossier:


    • Toegangsbewijs
      • Toegangskaartje van het museum
    • Geprint in kleur:
      • Foto van jezelf vóór het gekozen kunstwerk
      • Al je foto’s
      • De powerpoint geprint (hand-out)
      • De kijkwijzer
    • De schriftelijke voorbereiding van de audioguide
    • Documentatie, folders e.d. die je in het museum gevonden hebt