richtlijnen voor het geven van een presentatie
u i t g a n g s p u n t
In een presentatie
laat je zien dat je een culturele activiteit ondernomen hebt, dat je deze met
interesse en diepgang hebt voorbereid en kunt beschouwen. Je laat in ± 15
minuten zien dat je dit op een persoonlijke, mooie en uitdagende manier kunt
presenteren om de klas van jouw bevindingen te overtuigen.
i n h o u d c u l t u r e l
e p r e s e n t a t i e
in je presentatie verwerk je dezelfde
informatie als in een cultureel verslag van CA 1
inleiding
maak een aantrekkelijk opening met in ieder geval
de volgende informatie
- jullie namen, klas en cluster
- de titel van je culturele activiteit
- geef aan om welke discipline het gaat
- datum en plaats
- maak de opening aantrekkelijk door middel van
een filmfragment, een grapje, een korte sketch of zoek een andere manier om de
aandacht van je publiek te vangen
- beschrijf waarom je deze culturele activiteit
hebt ondernomen, motiveer je keuze.
invalshoeken:
beschrijf je culturele activiteit aan de hand
van de vier invalshoeken; maak hierbij gebruik van de kunstwijzer
I. het kunstwerk
- beschrijf het kunstwerk met behulp van de
aandachtspunten uit de kunstwijzer
- schets een objectief beeld zodat de lezer
zich een genuanceerd beeld kan vormen
- gebruik illustraties en (eigen) foto’s
II. de kunstenaar(s)
- geef een uitgebreid beeld van de kunstenaar(s)
- vermeld biografische gegevens en eventuele
anekdotes, voor zover relevant
- plaats het kunstwerk binnen het oeuvre van de
kunstenaar(s) en breng het in verband met andere werken die hij gemaakt heeft
- gebruik toepasselijke illustraties
III. de cultuurhistorie
- geef een beschrijving van de stijl of
kunstperiode waarin het kunstwerk gemaakt is
- geef bijvoorbeeld voorbeelden van andere
kunstwerken die kenmerkend zijn voor deze stijl of periode, en beschrijf waarom
ze kenmerkend zijn, benoem de stijlkenmerken van het kunstwerk van jouw CA,
toon aan waarom het bij deze stijl past
- zoek achtergrondinformatie en geef je presentatie
diepgang en body. Denk aan een beschrijving van de tijdgeest of cultuur waarin
het kunstwerk is ontstaan, beschrijf relevante ontwikkelingen, en/of maak
vergelijkingen met andere kunsten en gebeurtenissen uit de geschiedenis.
- gebruik illustraties om te laten zien
waarover je vertelt
IV. je eigen mening
- wat vind jij, met in ogenschouw alle
informatie die je onderzocht hebt, van het kunstwerk? Beschrijf jouw ervaring
tot in detail.
- formuleer duidelijk wat je mening is:
onderbouw je oordeel met argumenten. Laat zien dat je verbanden kunt leggen
binnen alle informatie en dat je daarmee jouw mening kunt onderbouwen
v o r m g e v i n g p o w e r p o i n t
- zorg voor een toepasselijke vormgeving,
afgestemd op je CA (kleur, lay-out, lettertype)
- zorg voor verzorgde en samenhangende
vormgeving binnen je presentatie
- zorg voor illustraties, beeld- en
geluidsfragmenten
- maak zelf foto’s van het kunstwerk (vraag
eerst of je foto’s mag maken)
- maak zelf foto’s van de omgeving van het
kunstwerk en geef een beeld van hoe het kunstwerk gepresenteerd wordt
- maak zelf foto’s van het museum of de plaats
waar het kunstwerk zich bevindt
- beperk tekst tot hoofdlijnen in goed
geordende steekwoorden; controleer de spelling
p r e s e n t a t i e
- vertel de
presentatie vanuit jezelf, vanuit je eigen enthousiasme: je hebt tenslotte zelf
deze CA gekozen en weet er alles van!
- zorg dat je de
informatie beheerst, lees niet voor, oefen thuis hardop
- gebruik een
spiekbriefje met steekwoorden voor de hoofdlijn van je presentatie en de
powerpoint als kapstok
- sta rechtop, met
ontspannen schouders, geen handen in je zakken
- gebruik je mimiek,
laat verontwaardiging, verbazing, enthousiasme of blijdschap zien; onderstreep
de inhoud met jouw gevoel.
- ook gebaren zijn
een onderdeel van de lichaamstaal
- spreek duidelijk,
verstaanbaar en articuleer goed; varieer in intonatie en tempo, maar spreek
vooral rustig en niet te snel
- zorg dat jouw
verhaal boeiender is dan de projectie, een puntsgewijze opsomming bij een
powerpoint die letterlijk wordt voorgelezen is dodelijk saai
- overbodige
“grappige” geluiden en effecten voegen niets toe en zijn niet grappig
- betrek je publiek
actief in je presentatie
- sluit af met vragen
en de gelegenheid tot het stellen van vragen
b r o n v e r m e l d i n g
- vertel kort waar je je informatie gevonden
hebt
i n l e v e r e n
- print (individueel) je powerpoint als
hand-out
- voeg je toegangsbewijs
toe, met je naam er op
- voeg alle beschikbare documentatie toe aan je
verslag: flyers, brochures, folders etc.
- lever dit voorafgaand aan je presentatie in
een snelhechter in
- Zorg dat je klaar bent om je presentatie te geven aan het begin
van de afgesproken les. In andere
gevallen maak je vóór deze les een afspraak met mevr. van Steijn en breng
je een schriftelijke notitie van deze afspraak mee.
- Als het verslag goedgekeurd is doe je het
samen met je beoordeling in je dossier.