i n h o u d i n f o g r a f i c
Infographics worden steeds populairder. Veel bedrijven en (culturele) instellingen gebruiken een combinatie van tekst en beeld om in een snelle blik hun boodschap op het publiek over te brengen. Als je erop let zie je overal om je heen infographics: op school, in het winkelcentrum, op het perron, in het theater. Vooral op plekken waar mensen in beweging zijn, moet de boodschap snel worden overgebracht.
Kijk voor inspiratie en handige tips dit filmpje:
Bepaal bij elke tip uit het filmpje wat jij hier mee gaat doen voor jouw infographic.
Zoek woorden die je niet kent op.
Wie is je doelgroep? Wat wil je vertellen?
Filter eerst alle belangrijke informatie van je ondernomen Culturele Activiteit.
Wat is je het meest bijgebleven?
Wat zouden andere mensen interessant vinden?
Hoe trek je de aandacht?
Welke elementen zet je om in beelden?
Wat wil je in ieder geval vertellen over de vier invalshoeken?
- Kunstwerk
- Kunstenaar(s)
- Cultuurhistorie
- Jouw eigen mening
Heb je nog geen idee? Kijk dan 'ns naar de dimensies onderaan!
Maak je eigen infographic.
Het formaat van de infographic bepaal je zelf, zolang het maar enkelzijdig is. Op internet vind je veel websites waar je gratis sjablonen kunt gebruiken (Visme, Canva, Piktochart zijn enkele voorbeelden). Maar je kunt het ook helemaal zelf maken, bijv. op Powerpoint. Of misschien maak je handmatig jouw infographic… kies je voor de laatste optie, kijk dan eens op het Youtubekanaal Verbal to Visual.
Je wordt beoordeeld op:
De vormgeving van de infographic
De inhoudelijke informatie die je overbrengt (gebruik de Kijk- of Luisterwijzer!)
- De infographic die jij ontworpen hebt (geprint in kleur)
- Toegangsbewijs
Feit en fictie
Schoonheid en lelijkheid
Autonoom en toegepast
Ambachtelijk en industrieel
Amusement en engagement
Digitaal en analoog
Individueel en coöperatief
Traditie en innovatie
Herkenning en vervreemding
Monodisciplinair, multidisciplinair, interdisciplinair
Lokaal en globaal